Help! Ik heb andere kennis nodig.

hWelke kennis moet ik tot mij nemen om klaar te zijn voor de toekomst. Eenmaal realiserend dat de huidige kennis niet meer voldoet, dan komt de vraag wat dan wel. Wanneer je werkzaam bent bij een bedrijf ben je afhankelijk van de mogelijkheden welke jouw organisatie kan bieden. Maar als je werkloos bent of zp’er wat ga je dan doen. Welke stappen zou je moeten ondernemen om toch weer mee te kunnen komen.

Welke competenties en kennis heb ik hiervoor nodig. Bij veranderingen is het altijd zo dat het nieuwe gecombineerd wordt met het al bestaande. Dus een geluk je oude kennis heeft nog steeds waarde. Maar je zult verbindingen moeten leggen met nieuwe technologieën en weten hoe deze werken. Dit om duidelijk te krijgen wat de gevolgen kunnen zijn voor het krijgen van een nieuwe rol binnen de maatschappij. Als je weet wat er met veranderingen wordt bedoeld kan je inzicht krijgen in wat er zoal nodig is om te weten.

Een ding is zeker het komt niet naar jou toe, maar je moet er zelf aan werken en naar zoeken. Dus welke veranderingen zijn er zoal gaande. Waar vindt je kennis over deze nieuwe technologieën. Ik heb ook maar 2 ogen, 2 oren en ik kan niet overal tegelijk zijn. En dan denk je al gauw, dat gaat mij veel geld kosten. Onzin het lukt mij tot dusver om voor nope of low budget aan de nodige informatie te komen. Het kost wel wat tijd, maar je krijgt er informatie en een netwerk voor terug. En je zult zien dat deze alleen maar groter zal worden.

  • Zoek niet alleen binnen jouw comfort zone. Durf ook in andere sectoren, vakgebieden te kijken. Dit om te weten wat andere vragen en nodig hebben. Of andere mogelijkheden passende bij jouw competenties
  • Zoeken welke veranderingen er gaande zijn via congressen en beurzen. En ja, dan moet je ook workshops of lezingen volgen welke niet direct te maken heeft met jouw vakgebied. En ja, je moet soms door de commerciele verhalen heen kijken.
  • Vanaf de bank via social media en websites het volgen van personen, bedrijven en platforms welke berichten over trends en innovaties. Veelal kan je via social media verschillende aanknopingspunten vinden. Je moet dan uiteraard wel weten hoe deze kanalen werken. Gebruik bijvoorbeeld kernwoorden welke je tegen komt bij congressen om naar informatie te zoeken.
  • Gesprekken met andere mensen welke innovatief bezig zijn of in vergelijkbare situatie zitten. Des te meer informatie je kan verzamelen welke je niet ook nog eens zelf hoeft te zoeken.
  • Probeer in alle informatie een rode draad te vinden van veranderingen welke er plaatsvinden en trek je eigen conclusie. Want neem maar van mij aan, dat iedereen het altijd beter denkt te weten dan een ander.

En dan wordt het belangrijk een keuze te maken voor verdieping.

Deze blog is ook geplaatst als post op linkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *