Hoe krijgt de bouw blijvende groeikracht?

???????????????????????????????????????????????????????????????????????Thema: boek

Wat is het geheim van groeikracht? Er zijn weer optimistische geluiden in de bouw. Menig bedrijf in de bouw heeft de nodige klappen gehad. En sporadisch zie je al weer de tekst door groei zijn wij op zoek naar nieuwe mensen. Maar wat is nu eigenlijk hetgeen wat zorgt voor groei van een organisatie. Waar draait het nu eigenlijk om. Rene Savelberg heeft jaren ervaring binnen diverse binnen en buitenlandse bedrijven waaronder ook bij Mcdonalds. En hij beschrijft in zijn boek de mcsense methodiek.

Soms zie je enorme groei bij het bedrijven met producten met nieuwe technologieën. Maar het zijn ook de bedrijven met doorsnee producten en diensten welke een enorme groei kunnen hebben. Groei is dan niet per definitie afhankelijk van een product of dienst. Volgens René Savelberg schrijver van het boek het geheim van groeikracht: ” ondernemingen hebben geen Masters of Business Administration nodig, maar Masters of Business Acceleration. Want met accelereren kom je verder dan met administreren. “ 

Waarom kopen mensen keer op keer een bepaald product of iets van een bepaald merk. Wat maakt het dat mensen dagen van te voren buiten staan te wachten als een van de eerste het product te bemachtigen. Het zijn bedrijven welke op een of ander manier een band weten te creëren met hun doelgroep. Dit door te spelen met emoties en dromen. Dit om tussen alle vergelijkbare producten op te vallen. Want waarom zouden ze nu kiezen voor een bepaalde bouw, woning of bouworganisatie.

Er dient om te beginnen een standaardisatie te zijn. Hebben we het dan over prefab of custom made? Nee, het gaat hier om de kwaliteit en de mogelijkheid efficiënt te kunnen reproduceren. Of je je een het product nu bij een vestiging in Amsterdam of Maastricht koopt het moet de zelfde kwaliteit hebben. Dit vraagt om duidelijke standaarden en goede uitleg aan de uitvoerders hierin. Is dit iets wat je alleen bereikt? Nee, want samen ben je sterker dan alleen. Een slimme keten van adviseurs, leveranciers, engineers, architecten en uitvoerende partijen kan je een bepaalde kwaliteit creëren. Dit in het product wat door allen wordt verwezenlijkt, maar ook door afstemming van processen en te gaan voor een gezamenlijk doel.

Maar het uiteindelijk allemaal om draait zijn mensen. Jouw klanten, partners en ook medewerkers. Een werkklimaat waarin het niet draait om een prestatiecultuur. En kernwaarden zijn de wortels van een bedrijf . Deze dienen met enige striktheid te worden bewaakt, maar ook met persoonlijke aandacht. Mooi zijn de voorbeelden welke aanbod komen aan de hand van diverse Retail bedrijven uit binnen- en buitenland. Om groeikracht te organiseren is dit alles in beeld gebracht door gebruik te maken van een kerstboom. Tja, het is misschien niet de tijd van het jaar maar in principe geldt het wel voor alle seizoenen. Met als uitgangspunt de kernwaarden als afspiegeling van het bedrijf.  Hierin ondersteun je als medewerkers elkaar  en daarbinnen is geen plek voor ego’s. Zelfs een CEO is gewoon een medewerker.  Het inspireren, faciliteren en menselijkheid zijn de leidraad binnen een organisatie. Gezamenlijk problemen oplossen en kijken naar verbeteringen. Alles voor de klant de piek op de kerstboom.

De groeikracht is dus uiteindelijk de basis waarmee je als organisatie veranderingen kan doorstaan en innovatie kan verwezenlijken. Want ook McDonalds heeft wel eens te kampen met tegenslagen en veranderingen. Hieronder video’s over hoe McDonalds daarmee omgaat.

Bron youtube kanaal mcsense TV

 

Geinteresseerd? lees meer in het boek “Het geheim van groeikracht” van Rene Savelberg

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *