Waarom niet als Apple de bouwindustrie veroveren

h

Bedrijven zijn druk bezig met het centraal stellen van de klant. Dit houdt in dat aan de hand van behoefte en wens van de klant een nieuw product wordt ontwikkeld. Maar bij innovatie kan het ook zijn, dat een klant helemaal nog niet weet dat er behoefte is.Wie had er 20 jaar geleden gedacht aan het aanschaffen van een smart Phone. Zo brengt bijvoorbeeld Apple producten op de markt.  Zij creëren behoeften met een combinatie van oude en nieuwe technologie. En kijken ook naar andere industrieën voor mogelijkheden. 

Als we Apple watch nu als voorbeeld nemen. Het horloge een draagbare vorm van tijd informatie is hierin de oude technologie. Een product wat begon als een luxe is in de loop der jaren veranderd naar een gewoon product wat door iedereen werd gebruikt. En was wellicht door het gebruik van de mobiel als tijdsindicator alweer opweg naar een luxe product. Door de toevoeging van andere technologie is een horloge in een keer weer hip en toch ook weer vertrouwd. En er kan nu meer dan alleen tijdsinformatie worden bekeken.

En wat gebeurt er na de markt introductie? Deze keer heeft Apple weer een andere markt aangeboord.  Maar zij hebben wellicht ook een andere behoefte gecreëerd binnen deze markt. Daarnaast heeft Apple ook te maken met andere concurrenten. En is het wellicht wachten totdat een merk als Swatch komt met een eigen versie of dat andere outsiders zich op deze markt gaan begeven. Dan kan er nog wel eens het nodige gaan veranderen binnen. Zeker wanneer de bestaande producenten niet hierop kunnen inspelen.

Dit is ook iets wat kan gebeuren binnen de bouwindustrie. En dan is de vraag hoe voorbereid de huidige markt is. Menig bouworganisatie heeft geen innovatie beleid. Een innovatie kan wel 10 a 15 jaar ontwikkelen zijn. Wanneer er dan niets gebeurd zal menig bouwbedrijf afhankelijk zijn van de markt. Kortom “time is money” en afhankelijk van de actie kan dit positief of negatief zijn.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *