Winkelgebieden vragen om andere beleving

netherlands UtrechtMet alle creativiteit probeert men een invulling te geven aan de leegte binnen winkelgebieden. Ik zag zelfs op het nieuws dat er ondernemers worden gelokt met een half jaar gratis huren. Maar is dat hetgeen wat de oplossing is voor de lange termijn. Mensen trekken nog steeds naar winkelgebieden en niet alleen voor de winkels. Het is ook beleving en nu vooral het “zomergevoel”.

En ja, online winkelen heeft ook zijn invloed, je hoeft hiervoor niet te wachten op een verkoper en iedereen is gelijk. Maar het is meer praktisch dan een beleving. Toen ik onlangs op een sloep in de Utrechtse grachten bevond zag je zelfs met het natte zomerweer mensen op terrassen. Heel vroeger was zo’n gracht de aan-/afvoer voor de panden, maar het heeft vandaag de dag meer een recreatie functie. En het centrum van een stad is veelal niet veel meer dan een verzameling van vastgoed met een gezamenlijk doel het tentoonstellen van producten en verkopen ervan. En eigenlijk maakt het niet uit in welke stad je bent, want overal zie je dezelfde aanbieders weer terugkomen en ieder jaar zijn er weer dezelfde acties om de mensen te trekken.

Nieuwe ontwikkelingen zijn locaties voor een verzameling van gelijk gestemde in product of doelgroep. Zo ondersteun je als ondernemers elkaar en trek je gezamenlijk een zelfde doelgroep, maar ook de beleving. Bijvoorbeeld De markthal in Rotterdam zou niet de zelfde markt zijn als er een stalen loods omheen was gebouwd. Het gebouw erom geeft mede door het kleurrijke plafond een unieke beleving. Maar zonder de markt zouden mensen er wellicht alleen maar vluchtig langslopen voor een foto. En als je het eenmaal hebt gezien, waarom kom je er nog terug. Het is de aanwezigheid van beide dat binding geeft. Wat als een winkelgebied als een theater zou werken, dan waren de meeste mensen er op een geven moment op uit gekeken. Je wilt tenslotte ook eens wat anders beleven.

De middelen veranderen en het is niet de nieuwe technologie , maar hoe deze nieuwe technologie in het proces de beleving ondersteunt. Vastgoed draagt er wel aan bij, maar wat er in zit en omheen is wellicht wel belangrijker. Innovatie begint met denken in extremen en onderstaande filmpje vond ik wel een goed voorbeeld.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *